Salam buat semua khalifah-khalifah yang memakmurkan bumi ini

Adapun blog ini diwujudkan sedemikian rupanya adalah sebagai wadah untuk saya berkongsi ilmu bersama rakan taulan serata dunia. Namun blog ini secara khususnya lebih banyak membicarakan tentang ulasan buku2 Islami, dunia Islam, dunia pengembaraan, dunia motosikal dan isu semasa sesuaian dengan kecenderungan penulis.

The blog was created so apparently is the place to share my knowledge with friends around the world. But this blog is more specifically talking about a book review of Islam, the Islamic world, world travel, the world of motorcycles and the compliance issues with the tendency of the author.

Jumaat, 1 April 2011

002 Ulasan Buku: Denyut Kasih Medik

Nama Buku: Denyut Kasih Medik
Penulis: Dr Farhan Hadi
Terbitan: Telaga Biru
Bil m/surat: 390
Rating: 4 / 5

Sinopsis: 
DENYUT KASIH MEDIK merupakan sebuah kisah perjuangan seorang doktor muda mengaplikasikan syariat di hospital ketika bergelar doktor pelatih (houseman). ia juga kisah masyarakat kerana menyentuh isu-isu perubatan dalam kehidupan masyarakat. bukan itu sahaja, ia kisah seorang pemuda yang hidupnya sarat impian dan cita-cita.  ia bukan hanya menyentuh fiqh perubatan bahkan turut menyelitkan fiqh wanita dan fiqh cinta.
Kelebihan:
1. Rasanya tiada lagi buku seumpama ini yang menceritakan tentang kehidupan seorang houseman (HO) yang sentiasa sibuk. Memang sesuai dibaca terutama orang ramai yang belum mengetahui kehidupan manusia  kerdil bergelar Housemen 
2. Terdapat info tentang fiqh perubatan semasa. Maka pembaca bukan sekadar membaca novel tetapi juga mendapat ilmu2 fiqh semasa yang diulas dengan baik sekali.
Kelemahan: 
1. Saya berpendapat penulis agak kurang menggambarkan kehidupan sebenar semasa HO. Seolah2 watak Dr Muslih sentiasa happy dan ceria walaupun ada sedikit konflik sepanjang kehidupannya sebagai HO.

2. Dr Muslih sentiasa kamcing dgn Medikal Officer (MO). Really? Tanyalah semua HO sekarang ini, selalunya MO lah selalu membuli dan membantai HO. ada HO yang terlalu stress bila on call dengan MO yang brutal2.  Setiap kata MO adalah hukum! konflik sebegini yang kerap berlaku di hospital2 tidak diketengahkan.

3. Cinta Dr Muslih dengan tunangnya Qani'ah agak straight forward. Tiada konflik2 berlaku yang menarik minat pembaca. Novel ini lebih warna warni jika  ada konflik contohnya Dr Muslih tertarik dengan rakan Housemennya yang cantik2.

4. Kesahihan tentang fakta. ubat mencair darah Clexane sama kesannya dgn Heparin. Setahu saya Clexane jauh lebih baik dari Heparin berdasarkan reseach yang telah dilakukan.

Kesimpulan:
Novel ini bagus dibaca oleh semua untuk mengetahui kehidupan seorang HO yang sering kali misteri dan bekerja dalam jangkamasa yang terlalu lama di hospital sehingga adakalanya tidak mengenal cahaya matahari. Pergi kerja awal subuh pulang tengah malam.


                                       Hospital Selayang- tempat Dr Muslih bertugas sebagai HO
                                        
 


2 ulasan:

  1. sy tgh mcari buku nie utk dbaca...mmndangkn saya ada beberapa hari lagi utk msk blajar ke matrikulasi...dgn mbaca buku nie mgkin sy dpt mbayangkn khidupan seorg doktor..

    BalasPadam
  2. masih ada dijual di kedai buku yang besar. juga boleh dapatkan di library awam

    BalasPadam