Salam buat semua khalifah-khalifah yang memakmurkan bumi ini

Adapun blog ini diwujudkan sedemikian rupanya adalah sebagai wadah untuk saya berkongsi ilmu bersama rakan taulan serata dunia. Namun blog ini secara khususnya lebih banyak membicarakan tentang ulasan buku2 Islami, dunia Islam, dunia pengembaraan, dunia motosikal dan isu semasa sesuaian dengan kecenderungan penulis.

The blog was created so apparently is the place to share my knowledge with friends around the world. But this blog is more specifically talking about a book review of Islam, the Islamic world, world travel, the world of motorcycles and the compliance issues with the tendency of the author.

Rabu, 20 Julai 2011

Sudah Tiba Masanya Bendera Malaysia Berwajah Baru


Mengapa perlu ditukar? Apa kurangnya bendera Malaysia sekarang ini? Mengapa sekarang? Idea penukaran bendera Malaysia ini bukanlah isu baru. Telah ada individu-individu sebelum ini mencadangkan perkara tersebut namun masih belum dapat diberi pertimbangan. Mereka ini bukanlah tidak patriotik, namun atas semangat patriotik dan cintakan negaralah maka usul dan idea penukaran ini dibuat.

Jika kita membuka tingkap sejarah, bendera Malaysia pada asalnya ialah bendera Persekutuan Tanah Melayu yang mula digunakan dengan rasminya pada 26 Mei 1950.Ini bermakna telah 61 tahun negara kita menggunakan bendera ini. Bendera ini dicipta oleh seorang arkitek bernama Mohamad Hamzah melalui satu pertandingan khas mencipta bendera Persekutuan Tanah Melayu. Apabila penubuhan Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, bendera tersebut yang mempunyai 4 warna iaitu merah, biru, kuning dan putih, telah diubah suai sewajarnya menjadi bendera Malaysia.

Perisytiharan Jalur Gemilang sebagai nama bendera Malaysia telah dibuat oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur semasa acara Di Ambang Merdeka sempena perayaan Hari Kebangsaan Malaysia pada 30 Ogos 1997, jam 11.58 malam. Melalui tarikh tersebut, bendera Malaysia sudah sinonim dengan nama Jalur Gemilang dikalangan rakyat negara ini.

Tidak dapat dinafikan bendera Malaysia hampir menyamai bendera Amerika Syarikat. Samada  Mohamad Hamzah sengaja atau tidak semasa mencipta bendera ini dahulu, bukanlah persoalan penting lagi. Rentetan ini menimbulkan masalah tentang jati diri negara kita. Seolah-olah negara kita "dibawah naungan Amerika". Telah beberapa kali kejadian rakyat Malaysia diluar negara disangka rakyat Amerika gara-gara mempunyai bendera yang hampir sama. Juga menimbulkan keresahan bagi tentera mahupun badan-badan sukarelawan Malaysia yang bertugas di negara-negara Islam yang ditimpa musibah kerana disangka tentera Amerika. Mungkin ini kes terpencil namun kita harus rasional dan berfikir ke hadapan.

Sempena ulang tahun kemerdekaan ke 54 yang akan tiba 31 Ogos ini, maka saya merasakan adalah wajar dan telah tiba masanya jalur gemilang berwajah baru, lantas mencetus semangat baru yang lahir dari perubahan ini. Hidup Jalur Gemilang!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan